Plan przeznaczony jest dla klasy drugiej szkoły podstawowej. Obejmuje sferę organizacyjną, wychowania społecznego, komunikacyjnego, zdrowotno-estetycznego, zagadnienia ekologii, dbałości o wysoki poziom edukacji i współprace z rodzicami.
PLAN WYCHOWAWCZY KLASY DRUGIEJ 1 .Organizacja życia w klasie : - Wybór samorządu klasowego. - Organizacja dyżurów w klasie. - Wprowadzenie regulaminu klasowego - Zapoznanie uczniów z WSO. 2 . Wychowanie społeczne : - Kształtowanie cech charakteru ( pracowitość, koleżeństwo, systematyczność ). - Umacnianie więzi emocjonalnych w rodzinie i klasie. - Budzenie wrażliwości na potrzeby innych ludzi. - Utrwalanie szacunku dla wszystkich form życia w przyrodzie. - Zapoznanie i utrwalanie zasad współżycia w grupie . - Wyrabianie dbałości o rzeczy własne, sprzęt w klasie i szkole . - Wyrabianie właściwego zachowania w szkole i poza nią. - Rozwijanie poczucia odpowiedzialności za postępowanie swoje i innych. - Wyrabianie umiejętności odróżniania dobrego od złego postępowania . 3. Wychowanie komunikacyjne : - Kształtowanie i pogłębianie znajomości bezpiecznego uczestniczenia w ruchu drogowym. 4 . Wychowanie zdrowotne i estetyczne : - Wyrabianie nawyków porządku i czystości (czystość osobista i otoczenia ). - Dbałość o zdrowie - rola właściwego odżywiania, sprawność fizyczna. - Współpraca z pielęgniarką szkolną. - Uczestnictwo w zajęciach gimnastycznych i nauka pływania. - Utrwalanie zasad bezpieczeństwa w szkole i poza nią. 5 . Zapoznanie z zagadnieniami ekologii : - Dbałość o czyste powietrze i otoczenie. - Oszczędność w gospodarowaniu wodą i energią. - Uczulanie na los zwierząt i roślin ( pomoc ptakom podczas zimy). - Szkodliwość palenia papierosów i używania środków chemicznych. - Rozumienie konieczności segregowania odpadów i wykorzystywania surowców wtórnych. 6 . Dbałość o wysoki poziom pracy dydaktycznej : - Korzystanie z pomocy dydaktycznych. - Organizowanie wycieczek i lekcji muzealnych. - Pomoc uczniom z trudnościami ( zajęcia wyrównawcze, reedukacyjne, pomoc psychologiczna ) - Praca z uczniem zdolnym . - Częste kontakty z rodzicami, informowanie o tym jak mogą pomóc swoim dzieciom w wyrównywaniu zaległości. 7 . Współpraca z rodzicami : - Organizowanie zebrań i spotkań, informowanie o postępach lub trudnościach w nauce . - Zachęcanie rodziców do pracy na rzecz klasy i szkoły. Wybór trójki klasowej. - Angażowanie w pomoc podczas wycieczek i imprez klasowych. Osoby odpowiedzialne za realizację: wychowawca, rodzice, dyrekcja, pedagog i psycholog szkolny,reedukator, pielęgniarka. Czas realizacji: cały rok. Sposób ewaluacji: obserwacja, uczestnictwo, ocena, rozmowy, analiza zachowań uczniów, analiza wytworów i pracy dzieci.
Opracowała : Dorota Matuszelańska
|